К оглавлению - Триодь постная.
По 1-м стихословии седальны Крестны Осмогласника.
По 2-м же стихословии глаголем настоящий седален господина Иосифа. Глас 6.
Подобен: Упование мира:
Воздержания время, освящающий божественный и всечестный Крест в поклонение лежит, приступим совестию чистою, почерпем освящение, и просвещение, и со страхом возопиим: Человеколюбче Спасе наш, слава благоутробию Твоему. [Дважды.]
Крестобогородичен. Подобен:
Предстоящи Кресту Неискусобрачная Мати, от Нея безсеменно Рождшагося, взываше: меч сердце Мое пройде, о Сыне! не терпящи повешена на Древе Тя зрети, Егоже трепещут всяческая, яко Создателя и Бога, долготерпеливе, слава Тебе.
По 3-м стихословии седален, господина Феодора. Глас 1.
Подобен: Отчаянная:
Просветившеся добродетельми, приступим воздержания чистоту стяжавше, и Кресту честному вопиюще поклонимся: освяти наша души и телеса, сподоби нас и пречистей страсти Твоей поклонитися, едине Боже всех, даруй нам и милости твоя. [Дважды.]
Крестобогородичен, глас тойже.
Подобен: Гроб Твой:
Зрящи Тя Христе, Всенепорочная Мати, мертва на Кресте простерта, вопияше: Сыне Мой собезначальне Отцу и Духови, кое неизреченное смотрение Твое сие, имже спасл еси пречистых рук Твоих Щедре создание?
Канон Креста, егоже краестрочие: {Всечестному поклонимся Древу}. Творение господина Феофана. Глас 4.
Песнь 1.
Ирмос: Отверзу уста моя:
Древу святому, на немже Христос простре длани, побеждаяй сопротивная начала, поклонимся, постом очистившеся, в хвалу и славу Вседержителя.
Видится предлежимь, освящение подаваяй, Крест спасительный, к сему приступим, очистивше и тело и сердце, и почерпем благодать спасительную.
Огнем мя очисти заповедей Твоих, Человеколюбче, и Твоя спасительная подаждь ми страсти ныне видети, и любовию поклонитися, Крестом ограждаему, и соблюдаему.
Богородичен: Вознесение видящи на Кресте Твое Человеколюбче, рыдаше зовущи Тя Рождшая: како осужден, хотяй всем судити, видится висяй славы Господь?
Песнь 3.
Ирмос: Твоя песнословцы:
Поста водою сердца очистивше, древо Крестное верно обымем, на немже Христос вися, воду нам оставления яко Благодетель источи.
Крестным ветрилом окрилившеся, корабль спасительный се поста преполовивше, Мессиа Иисусе Боже, имже нас страсти Твоея к пристанищу окорми.
Образоваше Моисей тя на горе врагов на убиение, Кресте: мы же воображаем тя сердцем, и зряще тя, и покланяющеся, побеждаем враги безплотныя силою твоею.
Богородичен: Хотением Твоим Человек был еси, Бог сый, и всех Творец: и ныне на Кресте Тя висима зрю, Сыне Мой, Христе, Тя рождшая глаголаше, и сердцем уязвляюся.
Трипеснец, глас 6:
Песнь 3.
Ирмос: Господь сый всех:
Господь сый всех, и Зиждитель Бог, посреде земли на Кресте вознеслся еси, к Себе вознося человеческое существо, падшее злым врага советом. Темже Тя верно славим, страстию Твоею утверждаеми.
Очистивше чувства пощения светом, Креста мысленными лучами, богатно вернии озаримся, и сей благоговейно предлежащий днесь зряще, устнами чистыми, и усты и сердцем целуем.
Месту, на немже стоясте нозе Христовы, поклонимся божественному Кресту, на камени Божиих заповедей утвердитися ногам просяще души нашея, направитися сея стопам на путь мирный, Божественною благодатию.
Богородичен: Из Отроковицы безмужныя прошел еси Христе, приим от Сея плоть мысленную и одушевленную, и Крестом Твоим врага потребив, истлевшее человеческое существо паки обновил еси: темже славим благоутробие Твое.
Иный. Глас 1.
Ирмос: Утверди Господи:
Восплещите вси концы песньми, зряще покланяемое Древо, на немже Христос повешен бысть, и диавол уязвися.
Предлагается днесь живоносная радость, приидите вси поклонимся со страхом Христову честному Кресту, да приимем Духа Святаго.
Троичен: Трилучное Солнце, трисиянный Свете, Боже Отче, Сыне, и Святый Душе, безначальное Естество, и славо, поющия Тя избави от бед.
Богородичен: Поют Тя чини ангельстии, благословенная Богородице всепетая и Дево, с нимиже ныне Тя род человеческий, яко Безневестную славословит.
Слава Тебе Боже наш слава Тебе.
Грядый прикоснутися тебе живоносный Кресте, ужасаюся языком и мыслию, провидя, яко на тебе излияся Господа моего Божественная кровь.
Ирмос: Утверди Господи Церковь Твою, юже стяжал еси силою Креста Твоего, имже врага победил еси, и просветил еси вселенную.
Седальны, глас 6. Самогласны:
Днесь пророческое исполнися слово: се бо покланяемся на место, идеже стоясте нозе Твои Господи, и Древа спасения вкусивше, греховных страстей свободу улучихом, молитвами Богородицы, едине Человеколюбче.
Слава: Крест Твой Господи освятися, в нем бо бывают исцеления болящим во гресех: имже Тебе припадаем, помилуй нас.
И ныне: Токмо водрузися древо Христе Креста Твоего, основания поколебашася смерти Господи: Егоже бо поглоти желанием ад, отпусти трепетом. Явил еси нам спасение Твое Святый, и славословим Тя Сыне Божий, помилуй нас.
Песнь 4.
Ирмос: Седяй в славе:
Воображая знамение Креста, руце простираше пременением, внучата древле Иаков славный благословляя, и знаменуя спасительное благословение, на всех нас приходящее.
Соблюдаеми печатию Креста, и предлежаща с радостию духа того целующе, к спасительным страстем идем, губительныя страсти плотския умертвивше.
Спасительное тя оружие, непобедимую победу, радости знамение, имже смерть умертвися, обымем, славою украшающеся на тебе Пригвождшагося, Кресте всечестный.
Богородичен: Видимый Мною, видимь был еси ангелом неприступный, Иисусе Сыне Мой, плоть от Мене заимовавый: и ныне зрящи Тя на Древе пригвождена, рыдаю, Христова Мати глаголаше.
Песнь 5.
Ирмос: Ужасошася:
Мертв был еси на Кресте пригвождаемь, всем сый жизнь и спасение: сего убо даруй, очищенною душею Спасе, нам объяти, и Твоя страсти спасительныя видети радующимся.
Предстоят чинове Тебе безплотных трепещуще, Древо животодательное: на тебе бо честную кровь Свою Христос излия, лучу испущая издалеча, бесом нося пагубу безконечную.
Оружием уязвеннаго вражиим, исцели мя кровию Твоею Слове, и копием, грехов моих вскоре раздери Спасе рукописание, вопию Ти, в книги написуя мя спасенных, яко благоутробен.
Богородичен: Грозд зрелый, како на Древе обесился еси? Солнце славы, како взялся еси, сияние солнца омрачая Спасе страстию Твоею? Рождшая Тя Агница, древле вопияше Ти, матерски восклицающи.
Песнь 6.
Ирмос: Возопи прообразуя:
Стрясл еси водруженный адово жилище, верным же непоколебимое утверждение был еси, известный покров, Господень Кресте всечестный.
Плодоносни добродетельми бывше, обымем божественнаго Древа живоносныя плоды, яже прозябе, прострыйся на сем Иисус, плодовитая лоза.
Поем Твою Иисусе многую благость, покланяющеся Кресту Твоему, копию, трости: теми бо разрушил еси вражды Щедре средоградие.
Богородичен: Вод Тя реку животочных роди Всечистая, яко источника нашего обновления, на Кресте простершагося, и капли спасения источившаго.
Ирмос: Возопи, прообразуя погребение тридневное, пророк Иона, в ките моляся: от тли избави мя, Иисусе Царю сил.
Кондак, глас 7. Самогласен:
Не ктому пламенное оружие хранит врат Едемских, на тыя бо найде преславный соуз, Древо крестное: смертное жало, и адова победа прогнася. Предстал бо еси Спасе мой, вопия сущим во аде: внидите паки в рай.
Икос: Три кресты водрузи на Голгофе Пилат, два разбойников, и един Жизнодавца, Егоже виде ад, и рече сущим доле: о слуги мои, и силы моя! кто водрузив гвоздие в сердце мое, древяным мя копием внезапу прободе? и растерзаюся, внутренними моими болю, утробою уязвляюся, чувства моя смущают дух мой, и понуждаюся изрыгати Адама, и сущия от Адама, древом данныя ми: Древо бо сия вводит паки в рай.
Песнь 7.
Ирмос: Не послужиша твари:
Секира, юже Елиссей взя от Иордана Христе, Крест являше, имже из глубины суетия языки извлекл еси, воспевающия: отцев Господь и Бог благословен еси.
Радуются со земными небесная, поклонению твоему Кресте: тобою бо ангелом и человеком соединение бысть всесильне, вопиющим: Господи Боже благословен еси.
Яко кипарис милосердие, яко кедр же веру благовонную, яко певк истинную любовь приносяще, Господню Кресту поклонимся, на нем славяще Избавителя пригвоздившагося.
Богородичен: Не поколебав небесная, во утробу Твою Бог вселися, граде Божий избранный: на Кресте же вися, тварь поколеба. Егоже моли, на недвижимом камени Его мне соблюстися.
Песнь 8.
Ирмос: Отроки благочестивыя:
Простерл еси руце на Древе, руки неудержимыя разрешая грех: копием же проболся еси, сим борца уязвляя Господи: желчи же вкусил еси, сластную злобу изымая, оцтом напоился еси, всех веселие.
Умом чистым и совестию светло приступивше поклонимся, предлежит честное Древо и святое, имже Христос безчестную подъят смерть, честь наложив высочайшую, преступлением люте обезчестившимся.
Древом греха умертвихся, и вкушением сластным погребохся, оживи мя Господи, воздвигни мя лежащаго, поклонника яви страстей Твоих, и причастника востания Божественнаго, и наследника возлюбивших Тя.
Богородичен: Вознесена Тя видящи, ни доброты в страсти, ни вида имуща, Егоже воплощенна разумех, краснейша паче сынов человеческих, Тя единородный Сыне, Всечистая вопияше Дева: покажи Твою славу, всех спасение.
Иный.
Ирмос: За законы отеческия:
В полудни распеншуся Тебе посреде земли волею, мирския концы из среды гортани змиевы исторгл еси Щедре. Темже в среднюю седмицу божественных постов, покланяющеся славим честный Крест Твой, Господа пойте, вопиюще, и превозносите во веки.
Радости знамение, оружие нерушимое, Церкве стено, мучеников похвало, апостолов украшение, архиереев утверждение, укрепив изнемогшую мою душу, поклонитися сподоби, и пети Тебе вопиюща: Господа пойте дела и превозносите во вся веки.
Рыдаю и плачу, егда во уме моем прииму судище неумытное, долготерпеливе, осужден сый. Темже пощади мя, и отягченное бремя души моея облегчи, да радуяся зову: Господа пойте дела, и превозносите во вся веки.
Богородичен: Образоваше купина тайну, паче ума Твоего Рождества, Дево Всенепорочная: якоже бо она, пребыла еси, неопально огнь рождшая Христа Спаса, вознесшагося на Крест. Егоже моли, избавити мя огня вечнаго, вопиюща: Господа воспевайте дела, и превозносите во вся веки.
Иный.
Ирмос: Сей нареченный и святый день:
Приидите, Крест предлежащий Господень, постом очистившеся, облобызаим любовию: сокровище бо нам священия есть и силы. Темже поем Его во веки.
Сей Крест тричастный и великий, маловидимь сый, небес ширший есть силою своею, человеки к Богу возводит присно: имже благословим Христа во веки.
Благословим Отца, и Сына, и Святаго Духа, Господа.
Едино в трех начертаниих Существо славя, не сливаю единолично трех, ниже пресецаю зрака, Отца, и Сына, со Духом: един бо над всеми Бог в Троице.
И ныне: Едина в матерех показалася еси, Дево Богоневесто Марие, без мужа родившая Спаса Христа, чистоты печать сохранши: Тя блажим человецы во веки.
Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.
Сие всесвятое Древо да почтится, еже пророк древле вложити в хлеб Христов взывает, от израильтян, распенших Его. Егоже превозносим во вся веки.
Ирмос: Руце в ров верженный львов, иногда великий во пророцех, крестообразно простер Даниил, неврежден от сих снеди спасеся, благословя Христа Бога во веки.
Песнь 9.
Ирмос: Всяк земнородный:
Копием Твое ребро отверзаеши, оставления распростирая ми источник: на Древе же пригвоздился еси, древом уставляя осуждение, посреде земли, Человеколюбче: еже мы преполовением поста ныне облобызаем, воспевающе Твою благостыню.
Горы сладость, холми радование, любовию искапайте: древа же польская, Ливанстии кедри ликуйте, поклонением днесь живоноснаго Креста: пророцы, мученицы, апостоли, и праведных дуси взыграйте.
Призри на люди и достояние Твое Господи, страхом поющия Тя, смерть вольную ихже ради претерпел еси, да не победит Твоего благоутробия безмерное множество зол наших: но спаси вся ны Преблагий Крестом Твоим, яко Человеколюбец.
Богородичен: Мановением Твоим колеблеши видимый мир, распинаемый, пребываеши же висимый, Богородица плачущи глаголаше, страстная умышления первозданнаго Христе, потребити хотя, и исцелити того сокрушение благостию.
Иный.
Ирмос: Недоумеет всяк:
Елиссей древле из реки сечиво влекий, древом тя Кресте, животодательное древо воображаше: имже извлече из глубины Христос языки идольскаго бесования, на тебе пригвоздився: темже покланяющеся тебе, державу Его славим.
Солнечныя лучи Спасе, преложишася во тьму, Твоим распятием, осияние же луны угасе: и стихии трепетом изменяхуся вся. Темже вопию Ти: изменена тьмою страстей помышления моя, Слове, Твоею десницею пременив просвети, и спаси мя.
Язвою Твоею исцели души моея страсти: ребр Твоих прободением устави болезненная прободения бесов: гвоздьми Твоими Христе, изгвозди сластная и страстная похотения, подая ми безстрастно страстем Твоим честным поклонитися, и Воскресению.
Богородичен: Краснаго добротою, родила Тя красная Отроковица, Егоже зрящи ни доброты в страдании, ниже вида имуща, Спасе, рыдающи глаголаше: дивлюся паче ума Сыне Мой, Твоему смирению, имже спасаеши смирившееся естество человеческое.
Иный.
Ирмос: Светися, светися:
Предгрядите, уяснитеся вси людие Божии, и Древо крестное предвидяще предлежащее, целуйте со страхом, и приимите радость, на нем Господа славы вознесшагося славяще присно.
Оружие Божественное ты жизни моей Кресте, на тебе Владыка возшед спасе мя: источи кровь и воду, прободен в ребра, имже причащаюся радуяся, славя Его.
Троичен: Троице Лицы, Единице Естеством, покланяюся Тебе Божество Святое, Отцу, и Сыну, со Святым же Духом, единому началу, единому Царству, всеми владычествующему.
Богородичен: Гора великая, в нюже вселися Христос, Ты явилася еси Дево, якоже божественный Давид вопиет: еюже мы вознесохомся к небеси, всынившеся Духом Всеблаженная.
Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.
Скипетре божественный царский Кресте, воинства мужество, во уповании твоем ратники побеждаем: победы присно тебе кланяющимся на варвары подаждь нам.
Ирмос: О Мати Дево, и Богородице неложная, рождшая безсеменно Христа Бога нашего, на Крест вознесшагося плотию: Тя вернии вси достойно с Ним ныне величаем.
Светилен гласа, и настоящий ексапостиларий.
Подобен: Духом:
Преполовением постов всечестное Древо всех в поклонение призывает, елицы страстьми своими, Христовым страстем достойно споследуют: приидите вси вернии, поклонимся Древу страшнаго таинства.
Крестобогородичен: Безневестная и Всечистая Бога Слова Мати, вопияше кричащи, плачем рыдающи: сицевыя ли Ми Гавриил радости приносяше благовещения, Чадо? Отыди исполнити неизреченный совет и Божественное смотрение.
На стиховне самогласен дне, дважды. Глас 8:
Пощения путь преполовивше, ведущий ко Кресту Твоему честному, Твой день видети, егоже виде Авраам, и возрадовася яко из гроба холма жива Исаака прием. Благоволи и нас верою избавившихся от врага, и Вечери причаститися Тайней, в мире зовущих: просвещение и Спасителю наш, слава Тебе.
Мученичен: Мученицы Христовы непобедимии, победивше прелесть силою Крестною, восприясте благодать вечныя жизни, мучителей прещения не убоястеся, муками ураняеми веселитеся: и ныне крови ваша быша исцеления душ наших. Молите спастися душам нашим.
Слава, глас тойже:
Преполовивше пучину воздержания, пристанище приимем спасения, время страсти Твоея вольныя Господи: но яко Благоутробен и Щедр, и день славнаго Воскресения Твоего, в мире сподоби нас видети Человеколюбче.
И ныне, паки тойже.
Крестопоклонение же бывает в 1-й час, воньже поем преднаписанныя стихиры недельныя, самогласны, глас 2: Приидите вернии: И прочая. И отпуст.
тропарь пророчества, глас 6:
Кресту Твоему покланяемся Владыко, и святое Воскресение Твое славим.
Прокимен, псалом 69. Глас 6: Да возрадуются, и возвеселятся о Тебе
вси ищущии Тебе Боже.
Стих: Да возвратятся вспять и постыдятся:
Пророчества Исаиина чтение. [Глава 26, ст. 21. Глава 27, ст. 1 - 9.]
Прокимен, псалом 70. Глас 6: На Тя Господи, уповах, да не постыжуся
в век.
Стих: Правдою Твоею избави мя.
Господи воззвах, поставим стихов 10: и поем настоящия самогласны, и мученичен, и в Минеи 4.
Самогласен. Глас 4:
Пост благих ходатай, свое преполовение ныне введе, прешедшими деньми благоугодив, и прочими пользование предложив: ибо благих напряжение, множайшее благодеяние творит. Темже всех благих дателю Христу благоугождающе, вопием: постивыйся нас ради, и распятие претерпевый, неосуждены нас сподоби, причаститися и Божественныя Пасхи Твоея, в мире пожившия, и достойно со Отцем Тебе и Духом славящия.
Ин, Глас 5:
В тайне добродетели делающии, духовная воздаяния чающии, не посреде торжищ и распутий являют сия, но внутрь сердца носят паче: и всех видяй бываемая в тайне, мзду воздержания подает нам. Пост совершаим, не сетующе лицы, но в клетех душ наших молящеся, непрестанно возопиим: Отче наш, Иже еси на Небесех, не введи нас во искушение, молимся, но избави нас от лукаваго.
Мученичен: Несытною любовию души, Христа не отвергостеся святии мученицы, иже различныя раны страстей претерпевше, мучителей дерзость низложисте, непреклонну и невредиму веру сохранше, на небеса преставистеся. Темже и дерзновение получивше к Нему, просите даровати мир мирови, и душам нашим велию милость.
Ины стихиры, глас 1.
Подобен: Прехвальнии мученицы:
Поста водою, души вси омыим, и приступивше к честному и животворящему Кресту Господню, верою поклонимся, Божественное просвещение почерпающе, и вечное спасение ныне приобретающе, мир и велию милость.
Апостолов похвало Кресте, егоже окружают начала, силы, архангели, покланяющияся тебе от всякаго вреда спасай, и божественное поприще воздержания нас сподоби добре совершающия, день спасительный достигнути, имже и спасаемся.
Ин подобен, глас 7:
Подобен: Днесь бдит:
Днесь Кресту Господню покланяющеся возопиим: радуйся Древо жизни, ада разорителю. Радуйся радосте мира, и тления потребителю. Радуйся, бесы прогоняяй силою твоею, верных утверждение, оружие нерушимое, облобызающия тя соблюди, освяти, молимся.
И Минеи 4. Слава, И ныне, самогласен, глас 8:
Днесь неприкосновенный существом, прикосновен мне бывает, и страждет страсти, свобождаяй мя от страстей, свет подаваяй слепым, от беззаконных устен оплевается, и дает плещи за плененныя на раны. Сего Чистая Дева и Мати на Кресте зрящи, болезненно вещаше: увы Мне Чадо Мое, что сие сотворил еси? Красный добротою паче всех человек, бездыханный, беззрачный являешися, не имея вида, ниже доброты: увы Мне Мой свете, не могу спяща зрети Тя, утробою уязвляюся, и лютое оружие сердце Мое проходит. Воспеваю Твоя страсти, покланяюся благоутробию Твоему: долготерпеливе слава Тебе.
Вход. Свете тихий:
Прокимен, псалом 71, глас 4: Благословен Господь Бог Израилев, творяй
чудеса един.
Стих: Боже, суд Твой цареви даждь, и правду Твою сыну цареву.
Бытия чтение. [Глава 9, ст. 18 - 24, глава 10, ст. 1.]
Прокимен, псалом 72, глас 4: Мне же прилеплятися Богови благо есть.
Стих: Коль благ Бог Израилев:
Притчей чтение. [Глава 12, ст. 23 - 28, глава 13, ст. 1 - 9.]
И прочее последование Преждеосвященных.
От сего же дне начинает священник, [или диакон, аще есть] двосугубая елико оглашения просвещаемых и молитву. Глаголются же даже до Среды Великия, кроме суббот и Недель.