СПОР ЖИЗНИ СО СМЕРТЬЮ
См. Древнерусская литература.
ПОВЕСТЬ И СКАЗАНИЕ О ПРЕНИИ ЖИВОТА СО СМЕРТИЮ
И О ХРАБРОСТИ ЕГО И О СМЕРТИ ЕГО
Человек некий ездяше по полю чисту и по раздолию широкому, конь под
собою имея великою крепостию обложен, зверовиден, а мечь имея у себе
вельми остр обоюду, аки лед видением, а змиино имея жало, разсекая железо
и великое твердое камение, оболчен[1] во оружие твердо. И многия полки человек той побивая, и многия силныя
цари прогоняя и побежая, и многая силныя богатыри побивая, имея в себе
велию силу и храбрость, и разума исполнен и всякия мудрости; и помышляше
в себе, глаголя высокая и гордая словеса: «Если убо на сем свете, на
всей подънебесней кто бы могл со мною битися или противу мене стати,
— царь, или богатырь, или зверь силный?» И сице помышляше в себе и глаголаше:
«Аще бы был аз на облацех небесных, а в земли бы было колце утвержено,
и аз бы всею землею подвизал». И бысть абие в велице высокоумии. И внезапу
же прииде к нему смерть, образ имея страшен, а обличие имея человеческо
— грозно же видети ея и ужасно зрети ея; и оружия носяше с собою много
на человека учинены: мечи, ножи, пилы, рожны[2],
серпы, сечива[3], косы, бритвы, уды[4], теслы[5] и иная
многа незнаемая, иже кознодействует[6] различно на разрушение человека. Узрев же ея,
храбрый той воин устрашися велми, и душа его смиренная ужасеся и уды[7] его вострепеташа вси, вмале же укрепися и рече ей: «Кто еси, лютый зверю?
Страшный образ твой человечь есть и страшен велми».
Рече же ему смерть: «Пришла есми к тебе, а хощу тя взята».
Рече ей удалый воин: «Аз не слушаю к тебе, а тебе не боюся».
Рече же ему смерть: «Человече суетне, о чем ты мене не боиши? Се бо
вси цари, и князи, и святители мене боятся, аз есми велми славна на
земли».
Рече же ей живот: «Аз есми силен и храбр, и на ратех многия полки
побиваю, а от тех ни един человек не может со мною битися, ни противу
мене стати, а ты како ко мне едина пришла еси? И хощеши ко мне приближитися,
а оружия с собою носиши много; видишися ты мне не удала и состарелася
еси многолетною старостию, а конь у тебе аки много дней не едал и изнемог
гладом, токмо в нем кости да жилы; аз тебе глаголю кротостию и старость
твою почитаю: отиди скоро от мене, бежи, доколе не поткну тя мечем моим».
Рече же ему смерть: «Аз есть ни силна, ни хороша, ни красна, ни храбра,
да силных, и хороших, и красных, и храбрых побораю, да скажу ти, человече,
послушай мене: от Адама и до сего времени сколко было богатырей силных,
никто же смел противу мене стати. Хотела бых того, кто бы противу мене
стал и брался бы со мною, но несть: ни царь, ни князь, ни богатыри,
ни всякий человек, ни жены, ни девицы, никто же смел со мною братися,
— ни юн, ни стар. Царь Александр был Макидонский храбр и мудр, и Самсон
был силный, и он говорил тако: аще бы было колце вделано в землю, и
аз бы всем светом поворотил, да и тот не смел спиратися со мною; а во
Алевите был Акирь Премудрый[8], и тот со мною спиратися несмел же; тех аз всех
взяла, яко единого от убогих сирот. Был царь пророк Давид и сын его
царь Соломон[9] премудр, и хитр, и мудр
был, не было такова мудреца во всей поднебесной, и тот не смел со мною
спиратися и противу мене стати, и того аз взяла. Аще ты, человече, не
ведаеш, кто есмь аз, аз есми смерть».
Услышав же то, человек той сия зело устрашися сердцем своим и ужасеся
умом своим, глагола ей: «Госпоже моя, добрая и славная смерть! понеже
человек есми храбр, а мечь у мене, госпоже, велми остр, токмо битися
я с тобою не хощу, но хощу с тобою, госпоже, мир великий имети: ты,
госпоже, смерть зовешися, аз есмь живот именуюсь. Что всуе хощеши посещи
мене? Ничто же пред тобою вем себе преступивша или которую тебе сотворша
досаду. Есть, госпоже, у мене богатества много — и злата, и сребра,
и бисера многоценнаго множество; возми у мене, госпоже моя, что хощеши,
токмо смирися со мною и не дей мене к тому и буди ми, госпоже моя, друг
любимый, и отиди, госпоже моя, от мене с честию великою, дондеже де
прогневаюся на тя, и отбежи, госпоже, от мене скоро, дондеже не возгорится
ярость моя на тя».
Рече же ему смерть: «О человече суетне, что всуе сия глаголы безумныя
глагояеши, а не поможет ти ничто же: ни слава, ни богатьство, ни сила,
ни храбрость. Аз убо от тебе не отиду, а тебе от себе не отпущу, но
хощу убо тя ногою моею запяти[10] и на земли тя хощу простерти, яко же и всех человек. Аз
есмь ни посулница: и богатества не збираю, ни краснаго портища не ношу,
а земныя славы не ищу, занеже не милостива семи издетска и не повадилась
есми никого же миловать, ни милую, ни наравлю никому: как прииду, так
и возму, но токмо жду от господа бога повеления, как господь повелит
в мегновении ока возму, в чем тя застану, в том ти и сужду».
Рече же живот: «Госпоже моя смерть, покажи на мне милость свою, отпусти
мя ко отцу моему духовному, да покаюся ему, елико согреших».
Рече же ему смерть: «Никако же, человече, не отпущу тя ни на един
час. Тем вы прельщаетеся, глаголюще: заутра ся покаю, и бес покаяния
наипаче согрешаете, а мене забываете, а ныне как аз пришла, так и возму.
Ко всем моя любовь равна есть: какова до царя, такова и до нища, и до
святителя, и до простых людей. Да аще бы аз богатество собирала, ино
бы не было и места, где ми его класти, понеже, человече, прихожу аз,
аки тать в нощи, безвесно. Слышал ли еси во Евангелии господа глаголюща:
блюдитеся вы на всяк час смерти, не весть бо ни един от вас, когда приидет
смерть, приходит смерть аки тат, смеръть вам грамоты не пошлет, ни вести
не подаст. Господь бог тебе не стерпе, ниже помилова. От мене же милости
нихто не ищи, аще кто ищет и не обрящет».
И тако его поверже с коня на землю, дондеже предаст дух свой богу.
Тако сконча воин жизнь свою. Ныне и присно и во веки веком. Аминь.
Источник. Изборник (Сборник произведений литературы Древней
Руси). – М.: Худож. лит., 1969. – С.464-466, 757-758 (прим.) – Сер.
«Библиотека всемирной литературы». Подготовка текста «Повести…» и
прим. Р.П.Дмитриевой.
Комментарий. Тема спора человека со смертью была популярной
в литературе и искусстве позднего средневековья. В конце XV в. на
Руси появился перевод одного из немецких диалогов жизни со смертью.
Оригиналом послужил текст, напечатанный в Германии и перевезенный
в Новгород любекским типографом Бартоломеем Готаном. «Прение живота
со смертью» в XVI в. стало одним из популярнейших произведений. Оно
неоднократно подвергалось переработкам и изменениям. Издаваемый текст
представляет собой один из вариантов значительной переработки, сделанной
во второй половине XVI в. Первоначальная форма чистого диалога заменилась
повествованием. Абстрактные образы собеседников первоначальных редакций
персонифицированы. Смерть представлена в виде безобразной старухи
с большим запасом оружия, сидящей на тощем коне. Неопределенный «живот»
превратился в удалого воина, разъезжающего по чистому полю. и похваляющегося
своею силой. Однако по своему идейному содержанию на всех этапах этот
памятник входит в число произведений с традиционной темой христианского
отношения к смерти.
Текст публикуется по рукописи ГБЛ, собр. Ундольского, № 537, с исправлениями
по списку ГИМ, собр. Музейное, № 1720.
[1] …оболчен… — снаряжен, вооружен.
[2] …рожны… — рогатины.
[3] …сечива… — топоры.
[4] …уды… — сети.
[5] …теслы… — особого рода топоры.
[6] …кознодействует… — творят зло.
[7] …уды… — члены.
[8] …во Алевите был Акирь Премудрый… — персонаж древнерусской
«Повести об Акире Премудром». Алевит — город, упоминаемый там же.
[9] …Самсон, Давид, Соломон… — библейские герои, хорошо
известные русскому читателю по другим литературным произведениям.
[10] …запяти… — ударить.
|