Житие1
и подвиги
преподобного отца нашего
игумена Никона, ученика
блаженного Сергия Чудотворца
Кто убо исповедати возможет многая и великая Божиа
дарованиа, яже дарует содержащим добродетель, и в нынешнем веце и в будущем? Блажении
суть воистинну добродетели причастницы и блазии делателие заповедем Господним;
понеже память их пребывает во век века. Въспомянем, братие, колицы силнии и богатии
и пищницы от века быша и ни единого их память с похвалением бысть; но с веком
сим и привременным сим житием купно разрушишася и погибоша. Едина же добродетель
бесмертна есть и вечна вещ, и присносущна; и та есть едина достойна ублажению
и похвалению; и похваляющеи сих веселятся и играют духовно, и радуются. Веселим
бо ся въистинну и радуемся, и просвещаемся, празднующе и прославляюще пеньми и
похвалами, и пеньми пресветлыа памяти предивных и достохвальных отец наших: пречюднаго
и хвалам достойнаго, великаго отца нашего, игумена Сергиа Чюдотворца и добляго
ученика его и подражателя, приснопамятнаго и блаженнаго Никона. Якож бо светилники
зрим их, сиающих кождаго их по памяти своеи, просвещающих душа наша и исправляющих
о Бозе стопы наша. Поистинне, братие, долъжны есмы сим похваление приносити: они
бо, неизреченным облистаеми светом и честными Духа зарями осиаваеми, предстояще
Святеи Троице, непрестанно молениа простирают о стаде своем, просяще комуждо грехом
прощениа. Аще бо груби есмы и немощни, и не можем сих по достоиньству похвалити,
и о сем никакож усумнимся или отлагаем; но всяк человек извещение да имать, яко
кроме Божиа помощи не может исправити никое же добро. Наше убо есть тщатися –
еже избирати токмо лучшее; Божие же есть – еже на дело извести благое вжеление
и усердие. И ныне убо молю еже о Христе вашу любовь, да никтож вас зазрит ми безъвременству
слова; понеже не понужаем есмь вашея любви томлением убедихся на дело – еже прострети
слово о житии преподобнаго Никона. Зело бо жалостна ми есть вещ сия и среды самого
касающися сердца, понужающи мя поведати и о полезных подобнаа известнейше преписати.
И со тщанием в сие дело произыдох от любве, еже к святому; и елика возмогох постигнути,
со прилежанием сочетовая, преложих и, – елико против силе, – удобрих, добролюбивым
послушником въспоминание сотворих, светлу похвалу светлому в добродетелех приносяще.
Не облихован бо бысть небесных похвал, но исполнен божественых, глаголю, и ангельских.
И сего ради изрядное его житие преписах, яко жребиа некоего приатие, яко съкровище
многоценно, ради яже от сего прибывающиа ползы: да егда многиа и великиа повести
житиа его к малому нас подвигнут исправлению. И отсюду начну поведати любезне
от начала яже о святем.
Сей преподобный отец наш Никон рождение и воспитание
имяше град, Юрьев зовом: сын родителю христиану, паче же благоверну и благочестием
сиающу: от юнаж возраста и от младых ногтей изволи Богу работати. Слышав же блаженнаго
Сергиа, в окрестных странах града Радонежа ангельски живуща и собравша братию,
предспевающе о Господе, и умилився сердцем, божественною благодатию рече к себе:
«кая ми полза и что приобрящю, насладився временных и сладъкых настоящаго жития,
вечных же благ лишену быти? они убо скорби радостно с Богом тръпяще, како аз не
повинуся таковаа терпети?» И воздохнув о сих, зело прослезися и глагола: «Боже
и Господи, Царю вечныи, благосерде! сподоби мя сего святаго мужа ведети и последовати
ему во всей жизни моей, да и аз спасуся его ради и достоин буду вечных Твоих благ,
ихже обещал еси любящим Тя». И въскоре оставляет отечество и родителя, и приходит
к блаженному Сергию, и молит его во еже облещи и во иноческии образ. Преподобныи
же Сергии виде благоразумие отрока, зело возлюби его, паче же реку: провиде внутренима
очима душевную его чистоту и хотящую в нем последи провозсиати светолучную зарю.
И не оставляет сего без искушения быти. Но сътвори о нем, якоже древле великий
Еуфимии, егда виде к себе пришедша блаженнаго Саву, голоуса суща, и отсылает его
в долнии монастырь к спостнику своему Феоктисту. Також и сеи преподобныи Сергие
отсылает оного отрока в монастырь, Высокое нарицаемо, к ученику своему, Афонасию
именем, мужю добродетелну сущу и зело искусну иноческаго пребываниа. «Иди», рече,
«чадо, ничтож размышляа в сердцы своем: аще изволит Бог, тамо възложение ангельскаго
образа восприимеши». Егда же услыша отрок сицевый глас от преподобнаго старца,
к Богу любовию множае уязвився и умился, вжеле быти инок. Абие пути касашеся и
скоро идяше к блаженному Афонасию, хотя быти с ним. Егдаж, достигшю ему келиа
его, сътворь молитву, и со всяцем смирением толцение сотвори. Он же мало открый
оконца, рече к нему: «что хощеши? кого ищеши?» бе бо старец любя безмолвие и не
чясто исходя от келиа своеа. Отрок же поклонися ему до земля и рече: «великий
авво, блаженный Сергие, посла мя к тебе, да сътвориши мя инока». Старец же не
гладостне, ниже сладце, отвеща ему: «не можеши», рече «быти инок: не бо мала вещь
есть дело инока. Ты юн еси, предание же старче жестоко есть – ничтож ино повеле
снедати, разве хлеба и воды, и сего в меру: масла же и вана до конца ошаятись,
и бдети, до полунощи в молитвах и в поучении Божии скончевая, есть же егда и всю
нощ». И глагола ему отрок: «не всем человеком нрави суть равни: точию приими мя,
отче, и время ти известит». Рече к нему старець: «мнози, пришедши зде обленившеся,
не стерпевше труда постническаго и воздержаниа, отбегоша. И рех ти, яко не можеши:
пойди инамо и постись». Отрок же, слышав словеса сиа, многими слезами лице свое
омочая, желанием божественным распалив душю, и обещевается всяку скорбь терпети.
Видев же старец усердие отрока и многиа слезы, введе его в келию свою и начат
увещавати его, глаголя: «не скорби убо о сем, чадо, еже изрекох ти. Не мала бо
есть вещ инока: иноцы бо самоволнии мученцы именуются и мучение их сугубейше есть.
Мученцы бо мнози во единем часе временне страдавше скончашася: иноких же житие
по вся дни страдании имать. Аще и мучитель мучениа не приемлют, но убо внутрь
от естества плоти своеа и от врагов мысленых ратуеми и до последняго издыханиа
стражут». Посем же глагола ему: «сыне! аще приходиши работати Господеви, уготови
душу свою во еже терпети искушениа и страданиа, наводимая от врагов: да, претерпевше
сих, приимеши мздовоздаяние на небеси велие». Отрок же поверже себе на ногу старчю,
аки камень безгласен, ничтоже ино могый провещати, токмо: «помилуй мя». Старец
же воздвиже его: «востани», рече, «чадо! Господь наставит тя на путь заповедей
своих. Сего убо ради изрекох ти сиа, поне муж грешен есмь, аще и дело Божие восприах
строити. Днесь убо желание твое исполнится». И се рек, сътворь молитву и облече
его во святый ангельскый образ. Учаше же его добродетелем и наказоваше страданием,
еже по Бозе, мужества и крепости смысл его исполняше, и в всем собою образ показоваше
ему. Блаженный же Никон пребываше у него прочее: упряжняющеся в молитвах, преспеваше
добродетельми, постом же и бдением, и чистотою (бяше бо нравом смирен и образом
кроток), и в божественных писании трудолюбне поучашеся, и всем умом сих испытааше,
помыслом же на болшая внимаше, и целомудровати произволяше. Все же тщание сотворяет
о добродетелнем поучении, и о сем всегда тщашеся и зело болезноваше: да како исправит
и прочаа добродетели? Афонасии же, видев его в тацем прилежании суща, зело внимаше
о сем и полагаше сиа в сердцы своем, и отечески съблюдаше его, и на предняа воздвизаше:
и ко всякому делу и разуму благочестно и удобно возводя, искуснейша сего показуя
всему иноческому житию. Егда же достигшу ему совершеннаго возраста, тогда дивный
он муж, Афонасие, с советом братиа священьства саном почте его, и, яко достоина,
предстоятеля Богу того представи. Доблии же Никон, по поставлении на священьство,
болшеи благодати сподобися, и болше к благым усердьствуяше и в себе размышляа:
како толикыя благодати достоньство приемлет, еже не земным точию, но и небесным
силам страшно? И сих ради раззмышлении ум ему на лучшая восхожаше и Богу прилепляшеся,
емуже беседуя, пении и молитвами, николиже престаяше. Пребысть же неколико время
во обители той, абие желание велие подвижеть его видети великаго старца преподобнаго
Сергиа и благословитися от него (бе бо в нем со иными добродетельми и разум известен
по исканию онех, иже с трудом о благом поучениа сотворьших): моление велие простирает
ко Афонасию – еже молитвы сподобитися от него и с миром отпуститися.
Сему же бывшю, в чюднаго Сергиа лавру приходит.
Егда же узре великаго отца, и от многаго желаниа и любве весь слезен бысть: тепле
припадает к честным его ногам, благословениа прося. Святыи же въззрей на нь радостным
лицем и глагола ему: «добре пришел еси, чадо Никоне!» Он же, любочестивейше против
званиа смиренный образ показуя, таж и в келию к нему входит радуяся, оному повелевшю,
и лобзанию оного сподоблься, со страхом прикоснуся честным святого удесем и любезне
благословен бысть от него. Не угости же его не мало, якож обычаи имяше преподобный
прочая приходящаа угощати: но скоро всяческы и любезне приат бысть от него. И
повелевает ему служити братии с всяцем прилежанием. Пребываше же убо блаженный
Никон, всяку службу монастырьскую творя. И сицевыми труды и подвиги вседньствуя,
к Богу молитвою беседоваше: нощию же паче, по реченному, делу касашеся и сна мало
приимаше. Усерднеише же священная пениа сътворяше. О сих же паче възлюби его преподобныи
Сергие и зело услажашеся житием его: телесных бо ради деании и от духовных рачении
образех извещение о нем въсприат. И повелевает ему во единои келии с собою пребывати,
яко да и причастника того сътворит делании духовных въсхождениа, и повсегда сладце
и любезне наказуя того добродетелем, и многодушевное показуя любомудрие о нем.
Целомудренный же послушник привязася оному союзом духа: вождением того и образом
последуя, в совершеннейшая добродетели вперяшеся: и того житию ревнуя, к подобным
того готовяшеся въспоминанием. Не мякко бо, ниже слабо, яве душевное предстояние,
но мужествено всячески и непоколебимо основание жизни своеи положи, еже есть,
послушание и смирение (и сие себе приобретение велие имяше). Бе же и сие тщание
доблему, еже деланиа своя и помыслы вся поведовати отцу своему, блаженому Сергию:
и наказание от него усердне приимаше и велие утешение себе творяше о поучении
бесед его. Не бо желаше именем точию добродетели, но и делом истинно добродетелен
явитися: в всем Христов образ на учителя возлагает, и не яко на человека взирая,
но яко пред Богом стояти мняся: и елика повелена ему бываху от преподобнаго, той,
яко от самех Христовых уст, приимаше и всяй с верою послушаше, паче же делы исполняше.
И сего ради явися яко «древо при исходищих вод насажденно», и плод даяше на всяко
время сладок и обилнейши. Якоже убо в благородных садох бывает, егда от перваго
прозябениа предвозвещает делателю настоящим видом цвета иже на последок доброту
плода: тако и сего разсудителныи отец, смотряа внутренима очима, и познаваше хотящую
в нем на последок провозсиати пресветлую благодать. И умысли сего пастыря обители
оноа поставити вместо себе, еже и бысть. И устраяет его во служении, яко быти
ему второму по настоятели. Блаженный же Никон милосердие на всех просто имеа и
еже до конца тихо и человеколюбиво: произволение же его побежаемо бе превеликим
«дарованием Духа» за превеличьство человеколюбиа. О всех бо всегда печашеся, благоразумне
же и веледушне сим служа и премудре их утешая: и когождо лишение подаянием исполняа,
никтож им от братиа презираем бываше и никто же человеколюбиа не сподобляем: и
толико, яко ни от родитель неким не удобно таковая к чядом сотворити, елика он
к братии творяше. И пребысть время доволно в доблем оном послушании, служа братии
со смирением всяцем. Блаженный же Сергие повсегда сматряше его, в толицех добродетелех
цветуща, и веселяшеся духом. И, прежде шестих месяц своего преставлениа, призывает
все священное исполнение: и сему пред всеми, аще и не хотящу, монастырское строение
и о братии попечение, яко искусну вожду, вручает. Сам же преподобны крайнее безмолвие
любомудръствоваше: блаженный же Никон зело о сем болезноваше. Но не смеяше преслушати
повелениа отча: паче же повиновашеся, яко добр послушник. По мале же времени,
великому оному и богоносному отцу Сергию к Господу отшедшу, преподобныи же Никон
болезньми острыми сердце си уязвляше и утробу огнем печали распаляше, и, тяжкою
скорбию содержим, умилено възываяй, горце стеняше, лице слезами омывая, и яко
к живу святому беседоваше: «отиде, преподобныи отча, вся моя надежда отоиде. Кто
убо ми есть прочее по Бозе прибежище и кое обрящу утешение?» Что убо не глаголя,
чтож ли не творя, часто одру святаго себе приметаше и мощем оплеташеся, спогребьстися
паче воляше, нежели жити, такова учителя разлучився. И с мнозем плачем и рыданием
гробу того предает – новый Авраам новаго Исаака, или якож другии Елисеи, вместо
милоти, тело наследова отчее.
По отшествии же его, вся, елика от него творимая, тщашеся с любовию исправити.
И не бе погрешно того учителствъ: понеже, паче слышаниа, таковаа научетели очима
зряще. И сие образ бе к наказанию доволен и кроме словес. О братии же попечение
велие имяше: и всех равно любяше, и часто наказующе о еже не пренемогати в молитвах,
но подвизатися комуждо против силе. Всех же сматряше благоразсудная она глава.
Елицех убо зряше предспевающих о Господе, о сих радущющеся, и веселым лицем к
сим беседоваше и воспоминаше – еже не ослабляти от подвиг, но яко начаша, тако
и скончати. Овех же убо зряше нерадивех и в разленении живуща: о сих зело скорбяше,
и унылом оброзом сим беседоваше, наипаче же беседу продолжаше. «Потщитеся», рече,
«братие, о своем спасении: понеже отвръгохомся мира и всех, иже в нем, ради заповеди
Божиа. Подобает бо нам, отлучившим себе Богови, единой воли Его внимати и о спасении
душь наших попечение имети: да не како, леностью погружаеми суще, вечная погубим,
Господу глаголющу: «никтож, възложивыи руку свою на рало и зря вспят, управлен
есть в царство небесное». Пребываай же в заповедех Господних до конца без сомнениа
неизреченнаа благаа восприимет». Сиа же глаголя и множае сих. Они же вси в сладость
послушаше его: мнозии же обращахуся от первых своих обычаи и пожиша прочая лета
в воздержании, со смирением всяцем. Хотящих же иноческое житие восприати с тщанием
и кротостию и съвершенною любовию приимаше. Братолюбиваго ради устава, разсудителне
же и разумне сиа разсмотряше, и комуждо подобне врачевание наводя (бяше бо зело
разсудителен и разумен в словесех), и утешаше сих, наказующе к благодеянию и учаше
стройне – воздержание крепце от всех злых до конца имети и благохвалняа дела творити
непрестанно. Обычаи же имяше преподобный сице: вся службы часто обхожаше, и когождо
делание сматряше и укрепляше, наказующе еже во страдании добре претерпевати: «да
сим», рече, «победы на врагы сотворше, нетленныа венца в Господне пришествие приимете».
Такожде ему в духовных делех обилующу и сих направляющу, никодаж общих дел, яже
с братиами, остаяше: но равно с ними работаше и всем первообразна делы себе предлагаше.
Имяше бо житие свое доброчестное всем на успех и на учителство, якож некии образ
управлен благых дел его. Тако же ему пребывающу, якож бы рещи писаное: «винограду
Господа Саваофа» цветущю добре и плодом кипящу, понеж чину церковному добролепне
о Христе укрепляему и службам по чину их устраяемем. И бе Никоново имя яко священие
некое, обносимо и всякими усты человечьскими хвалимо. И от прочих стран, градов
же и весеи, мнози благоговеинии и благороднии прихождаху к нему, ползы ради. Оне
ж, усрьдне приемля их, ползоваше отеческим благоутробием, яко добль душевный целитель.
Того ради вси любляху его и почитаху, яко отца и учителя: и о сих блаженныи зело
скорбяше и велию тщету сиа вменяше (бе бо не любя славы человеческиа, паче же
реку о сих – еже не дадяше ему безмольствовати) и поминаше первое свое житие,
елико живяше един и елико со отцем пребываше. И велми тужаше, и в себе глаголаше,
«не подобает», рече, «нам возвращатися к сим, яже, заповеди ради Божиа, оставихом:
не возможно бо есть иже хотящему волю Божию творити, аще не преже любве мирьскиа
презрит и вся соблазны его возненавидит. Мы же уповаем на Господа, да избавит
ны от соблазн его2».
Абие остави паству и шед пребываше в особней келии. Братиа же зело оскорбеша о
сем и, не послабляюще тому – еже оставити их, с слезами моляху его, глаголюще:
«не оставяи убо нас, отче, яко овца, не имуща пастыря: тебе бо имам с Богом утвержающа
и освящающа нас о Господе». Он же отвеща им: «что творите, чада, сокрушающе ми
сердце? не дръжите убо мене прочее, молю вас, и никто же вас о сем изречет ми
что». Видевше же сицево непреложное его предложение и ничто же смеяху глаголати
ему: вси бо видяху, яко не телеснаго ради покоя сиа творяше преподобный, но к
болшим подвигом обнажается и к множайшим трудом възводится, да начальства, яко
велика бремени, избегнет и превеличьство добродетелии, ради безмолвиа и смирениа,
стяжит. Сице убо разумнии похваляеми смиряются и величаеми сокрушаються: и сих
ради к Богу возвышаются. Братиа же, не могуще без пастыря быти и избравше единого
от ученик святаго, мужа в добродетелех сиающа, Саву именем, и того возведоша на
игуменьство. Он же, приемь паству, и добре пасяще порученное ему стадо, елико
можаше и елико отца его, блаженнаго Сергиа, молитвы спомагаюше ему. Шестому же
лету съвръшившуся, и тъ паству остави.
Братиа же паки приходят к блаженному Никону, молящи его восприати паству своего
достояниа. Чюдный же он муж, во всем смирение изволяа, не рачаше начальства и
власти отвращашеся. Сведяше бо благоразумный, яко легчяише и удобнеише к спасению,
еже наставлятися о инех паче, неже самомому наставляти (якоже и от древних уставлено
бысть): и отрицашеся, недостоина себе глаголаше быти таковаго великаго дела. Братиа
же непрестааше моляще его: он зело тяжко си творяше власти величество. Тако и
сего любезнаго безмолвиа, якож матере, оттръзаем боляше, – они же наипаче со многими
слезами глаголюще: «не подобно ти», рече, «быти, отче, еже себе единому ползы
сматряти, но паче и ближним к спасению». О сем же преподобный размышляа беаше:
ведяше бо, яко и о промышлении братии каковы суть мзды. И сего ради вся възлагает
единому Богу, могущему вся съвершити: еже безмолвиа сохранитися доброму и еже
о предстателстве мьзды не оставлену быти. Пакы приемлет игуменьство и отлучает
себе часть коегождо дне, еже един единому Богу предстояти: и текущими от очию
без щука3
слезами лице си омываше. Се же ему дар умилениа благотворное смирение подаст,
и се имяше озарение и просвещение уму: излитие же слез его, их в молитве, толико
множество бе, яко всему лицу его и рясном опаленом быти. Непоколебим же образом
пребываа в предстоянии молитвенем, в нощных и в дневных славословиих, и смысл
в себе крепце уставляа, и се имяше дело прилежное же – всяко проходити писание,
отеческая словеса испытуя и, – каяждо от сих в себе воспоминая, – творити сих
усердьствоваше: поне же многу сладость от них приимаше. Сих делма закону оного
и нраву мнози ревноваху, и подражати тщахуся, елико мощно.
В та же времена слышашеся безбожнаго Едегея нашествие, с прочими варвары, на Рускую
землю. И бяше все православие во страсе велице, зело утесняемо. Блаженный же Никон,
умнии свои очи на небо возвед, купно же и руце, в своем правиле в нощи моляшеся,
и молитвы своего отца призываше – во еже и тому молитву прострети ко общему Владыце
Христу, яко да не предаст в запустение место оно от безбожных Агарян. Сему же
бываему, сед мало почити от труда и аки в сон тонок сведен бысть: и явишася ему
пресветлии светилницы, велицыи ерарси, Петр и Алексеи, с нимиж и блаженный Сергие.
И глаголаста ему: «тако», рече, «судбам Божиим изволися, еже о нашествии иноплененник.
Ты же, чядо, не скорби: но мужаися и да крепится сердце твое. Аще бо искушение
в мале будет, но конечнаго запустениа свободно будет место оно и болма распространится».
Сиа изглаголав, благословиста его и, мир прирекше, абие невидими быста. Възбнув
же блаженный от видениа, скоро притече к дверем келиа и видит ю затворену: он
же отверзе и узре явленно блаженных, от келии грядущих. От сего разуме истинну
быти видение и еже от безбожных нашествие – воля Господня. «Да будет», рече, «бываемое».
Малу же времени минувшу, и прореченная начало приимаху. Варваром страны они пленующим,
достигше же и блаженнаго отца обители: и вся, елика обретоша, огню предаша, блаженному
же Никону с прочими братиами оттуду уклонившуся, место дая грядущему гневу. Варваром
же отшедшим, паки блаженный ко обители возвращается: и видит възлюбленное оно
место и труди отца огнем сожжени. Что убо не подобаше блаженной оной души печалных
приати тогда? понеже зря, елика бяху святаго его отца памяти достойна, вся попрана
безаконными; но убо не низъпаде печалию, не уны или ослабе от подвига: но абие
востает мужескы. Якоже некии добль воин, по побежении сопротивных, не даст в конець
плещу врагом, но востает мужески и, совокупль воя, составляет победу: такоже и
съи преподобныи, доблии пастырь, собирает разшедшаяся овца ученик своих, ихже
душевнии хищницы разгнаша. И первие убо воздвижет церковь древяну во имя Святыя
и Живоначалныя Троица. Посемь же възгражает келиа и устраяет службы по чину их.
Срищет же ся и от окрестных мест инок множество и простых людеи число не мало,
пришествию великаго радующеся. Преподобный же отеческим милованием сиа приимаше,
яко любимая чада, всякого промысла сподобляше и вся, елика подобна чадолюбивому
отцу, сиа на них совершаше: и всех учрежаше словесы полезных учении, обилну духовную
трапезу предлагая, и лучшая устроениа своим чадом сотворяет – еже душа очищати
и внутреняго человека просвещати. И елико убо преж скорбна бяху очима зрети монастырьскую
красоту сгоревшу, – сугубо веселие приимаше тех душа, зряще второе благолепие.
И оттоле убо монастырю распространяющуся на болшая и проявленнем бывши добродетелем
блаженнаго, и каяждо их к себе слово привлачить и то нудяще изрещи. Мы ж, худостию
разума своего, неудомеваем: кое прежде глаголати? но убо, в мале ныне настоящая
воспомянувше, и прочая по сих елико возможно предложим. Посем же времени тщится
– еже воздвигнути церковь камену над гробом своего отца. И собирает отвсюду зодчиа
и каменосечца мудры и плинфотворителя; и, поспешением Божиим, вскоре церковь прекрасну
въздвиже во имя иже на се поспешествовавшему во Троицы славимому Богу, в память
и похваление своему отцу. И многими добротами сию украсив, зело же паки и на се
нудяшеся – еже подписанми украсити ю. Но убо от неких возбраняем бе, скудости
прилучившияся ради по скорби онои. Но тои, желанием побежаем, тщашеся узрети своима
очима церковь ону, всячески украшену. И вьскоре собра мужа живописцы, в добродетелех
совершены: Данила именем и спостника его Андреа, и прочих с ними. И абие делу
касаются; и зело различными подписанми удобривше ту, яко и могуща всех зрящих
удивити. И яко совершившеся вся, абие отходят во един от монастыреи Богом спасаемаго
града Москвы, Андроников именуем. И тамо церковь во имя Всемилостиваго Спаса,
такожде подписаньми украсивше, последнее рукописание память себе оставльше. И
мало пребывше, смиренный Андреи, оставль сию жизнь, ко Господу отиде: та же и
спостник его Данил. Оба, добре поживше и во старости велице бывше, благии конець
приаша. Егда бо хотяше Данил телеснаго союза отрешитися, абие видит возлюбленнаго
ему Андреа, в радости призывающа его. Он же, яко виде его, желаше зело, радости
исполнися: братиам же предстоящим, поведа им спостника своего пришествие, и абие
предася дух. Видеша же тамо сущая братиа сих преставление: и от сего разумно познаша,
яко сего ради блаженныи Никон ускори подписанми церковь Святыа Троица украсити,
за еже разумети ему духовных онех мужь преставление: темже и благодарение велие
воздающе ему. Мы ж, оставльше еже о сих, паки на прележащее да возвратимся. Егда
же виде блаженный Никон церковь, совершену подъписанием, зело веселяшеся духом,
глаголя: «благодарю Тя, Господи, и славлю пресвятое имя Твое, яко не презрел еси
прошение мое, но подарова ми, недостойному, сиа вся моима узрети очима». Не о
внешней бо мудрости великии с радостотворное оно имея, но от благодати, утешителный
свет в сердци си приим, сиа изрече. Бе бо сладок словом, премудр же разумом и
всеми образы украшен: имиж о Бозе богатеет человек, сими всеми исполнен. Чюдно
же бе того зрети толико ко иже о Бозе житию имуща тщание: пищу имуща – воздержание,
богатство же – еже ничто же стяжати, священныа его и престаревшаяся уды власяными
рубищи одеани и услажающеся паче мякких риз одеание. От юности убо до толики версты,
ни старостию отпад, ни различными брашны услажаяся, ни изнеможениа ради телеснаго,
– измени образа ризнаго. Аще бо и втайне преподобный творяше своя добродетели,
утаитися хотяще от человек, но Господь, яко светилника, сего показует всем: да
и прочии управятся на деланиа его и ревность пути добродетелнаго приимуть.
По съвершении же церковнем, мало пребыв и убо старостию, и многими постничествами
труды, – и болезньми в долзе времени деиствуемыми, – ослабевшу того телеси, зело
изнеможе. И уразуме ко Господу свое отхождение: повеле созвати братию. Онема же
скоро пришедшима и с плачем одру преставшем, зряще отца своего, зело изнемогающа.
Преподобный же мало восклонься и, елико мощно, к учеником полезная беседоваста:
заповедует им о всяческих, елика к составлению иноческаго житиа подобная. Та же
о пении и молитве завеща, дневнеи вкупе и нощнеи бываеме. К сим же поучаше: яко
не подобает хожениа частая творити, но и терпением сим запоручи, еже на месте
оном, и искушениа находящая до конца претерпевати: еще же и ко еже по нем настоящим
послушание имети: ненавидети же праздность, яко многих зол виновну, но дело рукам
даяти, священными псалмы спеваемо: безмолвию же радоватися, матери добродетелем
сущи, очес душевных мудрование художне и честне имущи: и ни о чемь же тако пещися,
якоже о безмолвии: «ведый», рече, «будите, яко к совершению добродетелеи сие может
возводити». Но и о человеколюбии слово приложи, рек: «аще есть мощно, ни единаго
приходящих тщама отпустити рукама, да не како утаится вам Христа презрети, единаго
от просящих видом показавшася: бодръствуйте же, молящеся со всяцем трезвением,
да съхранени будете от врага и соблюдете обещание целомудриа вашего: сами бо весте,
яко не престая вам всем возвещаа слово Божие и обще, и по единому. И ныне убо,
отцы и братиа и чада возлюбленнаа о Христе, молю вас: пребудите во словесех моих,
яже предах вам. Имеите сиа в умех ваших и сохраняите сих, держаще веру праву и
житие благочестно». Сими же словесы и инеми, тем подобными, святыи утвержаше братию,
наказуя о спасении душа. Абие умолче. И проявлено ему бысть, прежде телеснаго
разрешениа, с блаженным отцемь уготованное покоище. Он же, мало помолчав, и предъстоящим
ему учеником глаголаше: «отнесите мя прочее во оно светлое жилище, еже уготоваша
ми отца моего молитвы». И паки умолче. И абие возвещает о скончании своем: «аз
убо», рече, «братие, отпущаем есмь от юз плоти сеа, и отхожю к Господу». Последнее
благословение оставль им, и к себе глаголаше: «изыди, душе моя, идеже ти уготовася:
поиди радующеся, Христос зовет тя». И тако рек, святыи крестным знамением знаменався,
честную и трудолюбную душю свою с молитвою предасть Господеви в лето 6938, месяца
Ноемвриа в 17, жив в доблем оном настоятельстве 7 к 30-тим летом, ничтоже от подвиг
погрешив и врученное ему о Христе стадо добре упас, и к вышним подвизатися сотвори.
Братим же многи слезы изливающим, зело рыдающи о разлучении своего отца и учителя.
И проводивше того честно псалмопением и надгробными, якоже достоит, отца почетше,
– земли предаша: близ раки преподобнаго Сергиа положиша, идеже и доныне память
его совершается во славу Ствятыа Троица, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно.
Нечто же мало от чюдесех исповедаем блаженнаго
Блаженному Никону еще в жизни сеи сущу, посылаше
единаго от братиа, Акакиа именем, во едину от весей монастыря оного, некиа ради
потребы. Он же не повинуяшеся, глаголя: «не на се отрекохся», рече, «мира, яже
веси и грады обходити». И много блаженному молившу его, но той никакоже на послушание
обратися. Последи же рече ему преподобный: «блюди, брате, егда како своим произволением
обрящешися тамо и мьзду ослушаниа восприимеши». По преставлении же блаженнаго
Никона, предреченныи Акакие, забвению предав реченная святым, отходит в предреченную
весь. И тако постиже его суд, прореченный святым: изступив бо умом и тако братиами
приведен бысть в монастырь. И явися ему блаженный Никон, дръжа в руце своеи жезл,
претя ему, глаголя: «О Акакие! на се ли отречеся мира во еже грады и веси обходити?»
Он же нача трепетати, страхом обдержим. И неколико днии тако ему стражущу, и на
кииждо день приводяще его ово к раце преподобнаго Сергиа, ово ко гробу блаженнаго
Никона, моляся беяше, прощение прося. Такоже и братиа молитвьствующе за нь и тако,
благодатию Христовою и молитвами святых, исцеление получи: и бысть здрав и смыслен.
Сиа сам многажды, вопрашающим его, со многим рыданием поведаше.
О Семионе Онтонове
Человек некии от великых купець, именем Симеон:
случися ему в болезнь велию впасти, яко на многи дни ничто же ему вкусившу. И
тако, зелною болезнию тому утесняему, ниже двигнутися могущу. Во едину же от нощей
воспомяну о чюдесех блаженнаго Сергиа: колика исцелениа творит Бог, его ради;
начат во уме молитися и глаголати: «отче, святый Божий, преподобныи Сергие! помози
ми и избави мя от болезни сеа. Воспомяни убо, егда бе с нами в жизни сеи, колику
любовь имеяше к родителем моим. Такожде и на мне благодателство покажи и подай
же ми облегчение от болезни сея». Сиа же и ина многа на молбу простираше. Тогда
явися ему преподобныи Сергие со блаженным Никоном, светилнику горящу, всемь же
в дому его спящим. Симеону же видевшу святых приход, преподобнаго же Сергиа не
познаваше, но токмо Никона единаго и от того разуме: «его же», рече, «призываеши
Сергиа, той есть». Он же хотяше въстати, но не можаше ниже паки проглаголати что.
Святыи же ста близ его и назнамена его крестом, иже ношаше в руце своеи. Повелевает
же и блаженному Никону, яко да и той знаменает его. Никон же, взем икону, близ
сущу одра его, тако и той знамена его. Сиа же икона пре же си вдана бе ему на
благословение от блаженнаго Никона: и держаше ю в дому своем, воспоминаниа ради,
еже ко святому, любве. Но сиа же оставльше, предлежащим коснемся. И посем взяша
его за власы главы его: ему же мнети, яко содраша кожю его. И абие оба невидима
быста. Симеону же, возбнувшю от видениа, разуме, яко болезнь отяша от него святии
и здравие ему дароваша. Востав же в той час, сотвори поклонов 15, воздая благодарение
Богови и угодником Его, преподобным отцем и чюдотворцем.
О Архимандрите Матфее
Священник тоя же обители, именем Матфеи, пребысть
на архимандритии во граде. И таму ему пребывшю неколико время, в болезнь впаде:
и отнесоша его в монастырь Святыя Троица: и молитвами блаженных отец Сергиа и
Никона исцеление получи. Но славою сана побежаем, якоже и во мнозех случается,
паки возвращается во предреченный монастырь на архимандритство, яко тамо чести
и поклоняниа от всех приемля. И паки, по неколицех временех, в недуг впаде. Ведену
же ему бывшю в монастырь и положену у гробу святых, благодати ради Божиа и молитвами
преподобных отец, исцеление получи. Но и тако не позна наказаниа, но паки възвращается
в предреченное архимандритство. Сему же многажды бываему, и яко по неколицех временех,
в недуг тяжек впаде, горше перваго. И во изъступлении ему бывшу, зрит себе пришадша
во обитель преподобных. И срете его блаженный Никон, дръжа жезл пастырьский в
руце своей, обличая его и глаголя ему с яростию: «что убо, лицемере, егда болезнью
одръжим, тщателне к нам приходиши: исцеление же получив, паки отходиши? но отныне
пребуди тамо, идеже възлюбил еси жити, к нам никакоже приходя». Възбнув же предреченнй
архимандрит от видениа, страхом и трепетом одержим, позна свое согрешение, яко
туне изыде из монастыря преподобных отец. Абие отходит к обители со мнозем плачем
и рыданием: обещася прочее Богу и преподобным отцем, еже никакоже изыти оттуду
до скончаниа своего. Поведаше же братии милостивное оно наказание блаженнаго Никона
и, мало поболев, в покаянии доблем с миром преставися.
1 Пуб. по: Великие Минеи Четии, собранные Всероссийским
Митрополитом Макарием. Ноябрь, день 17. Тетрадь I. Изд. Императорской Археографической
комиссии. М., 1910.
2 т.е. мира
3 без шума
|