ГРАМОТА НОВГОРОДСКОГО КНЯЗЯ ВСЕВОЛОДА НОВГОРОДСКОМУ ВЛАДЫКЕ ИЛИ СОФИЙСКОМУ
СОБОРУ
Приложение
к "Истории Русской Церкви" митрополита Макария. Книга 2, с. 578-580.
Ок. 1135 г.
14
(К прим. 467)
Се аз князь великий Всеволод, нареченный в святом крещении Игафш
(Гавриил), правнук Игорев и блаженныя прабабы Ольги, нареченныя во святом крещении
Елены (и) бабы Володимеровы, нареченнаго во святом крещении Василия; и тыя Господа(о)
прияли святое крещение от греческих царей и от Фотия (Николая) (-) патриарха
Цареградскаго взяша первого митрополита Михаила Киеву, иже крести всю Рускую
землю. Потом же, летом многим минувшим, моляся Спасу и Пречистей Его Матери,
святей Богородице Приснодеве Марии, устроиша церковь святыя Богородицы Десятинную
и даша ей десятину во (со) всей Руской земли и со всех княжений в соборную церковь
святыя Богородицы, иже (яже) в Киеве, и святей Софеи киевской,
578
579
и святей Софеи новгородской, и митрополитом Киевским, и архиепископом
Новгородским, от всякого(аго) княжа суда десятую векшу, а из торга десятую неделю,
а из домов на всякое лето от всякаго стада и от всякаго жита десятое святому
Спасу, и Пречистой Его Матери, и Премудрости Божий святей Софеи.
А се изобретохом в греческом Номоканоне, что сих судов и тяж не судити князю,
ни его детем, ни его наместником, ни его боляром, ни его тиуном, ни десятника
не держати, и созвал есми десять сотских и старосту Болеслава, и бирича Мирошку,
и старосту иванского Васяту, и погадал есм со владыкою, и с своею княгинею,
и с своими боляры, и со десятью сотскими, и с старостами; дал есми суд и мерила,
якоже (иже) на торгу святей Богородицы в Киеве митрополиту, тако(а) в Новогороде
святей Софии, и епископу, и старосте иванскому, и всему Новуграду мерила торговая,
скалвы вощаныя, пуды медовыя, и гривенку рублевую, и локоть иванский, и свой
оброк купец черн(и)цам; а попу иванскому руская пись с борисоглебским на пол(ы);
а сторожу иванскому русской порочицы пятно да десять конюхов соли; а не вступатися
в тыя оброки моим детям, ни моим наместником, ни моим боляром на дом святей
Софеи и святого Ивана (Иоанна); а дом святей Софеи владыкам строити с сотскими;
а старостам и торгощам(вцам) докладывая владыки(у), или кто будет нашего роду
князей в Новеграде, строити дом святого Ивана (Иоанна). А се приказываю своим
наместником и тиуном: суда церковнаго не обидети, ни судити без владычня наместника.
А се дах во олтарь святей Софеи и причту церковному вседенник синодик вечне
(сенаник венце), что суды церковныя, то святей Софеи; а кто нашего роду пограбит
или отьимет, того повелехом владыце собором синодице (сенанице) проклинати.
А се суды церковныя: роспуски, смильное, заставание(я), умычка, пошибальное,
промеж мужем и женою о животе и о бездетном животе, в племени или в сватовстве
поймутся, потворы, чародеяние, волхвование, ведство, зелейничество, зубоежа,
урекания три - бляднею (трибляднем), зелий, еретичеством,- отец или мати биет
сын или дщи или сноха свекровь, братия или дети тяжутся о заднице, церковная
татьба, мертвецы совлачают, кресть посекут или на стенах режут, или два мужа
имутся битися и единаго жена имет за лоно другаго, раздавит, или кого застануть
с четвероногою, или кто молится под овином, или в рощеньи (прощении), или у
воды (уводы), или девка дитя повержет, скот, или псы, или потки (птицы), или
ино что неподобно в (-) церкви вводят (подеют),- а тым суды все Церкви даны
суть и епископу, а князю, и боляром, и судиям в тыя суды не вступатися. А то
дал есми по первых царей уряжению и вселенских святых отец седми Соборов великих
святитель: а по сему(ъ) не вступатися детем моим, ни внучатом моим, ни всему
роду моему до века в люди церковныя, ни во вси суды их. Аже кто преобидит наш
устав, таковым непрощеным быти от закона Божия, и горе себе наследуют, и вечная
мука ждет их.
А о всех, что предиписано, держах за своими боляры, аже они
обидят гостей, а где живут тым наровят, а княжу душу топят, и аз всмотрех в
Фотия (Николая) (-) патриарха Цареградскаго грамоты, что принес на Русь князь
великий Владимер, нареченный в святом крещении Василий, сын Святославль, а внук
Игорев и преблаженныя княгини и прабабы Ольги, аже стоит в грамоте: торговая
вся весы, мерила, и скалвы вощаныя, и пуд медовый, и гривенка рублевая, и всякая
известь, иже на торгу промеж людми, от Бога
579
580
тако искони уставлено есть - епископу блюсти без пакост - ни
умаливати, ни умноживати и на всякий год извешивати. А скривится, а кому приказано,
и того казнити близко смерти; а живот его на трое: треть живота святей Софеи,
а другая треть святому Ивану (Иоанну), а третия треть сотским и Новуграду. А
епископу не управив того, за все дата ему слово в день Великаго суда. А печаловатися
же (-) ему о том управлении, якоже и о душах человеческих. Аще же управит епископ
сия управления наша, блажен будет и Небесному Царствию наследник, а не урядит
- а мы то с своей души сводим.
А се церковныя люди: игумен, игумения, поп, диакон и дети их (-); а (-) се (-)
кто в крылосе: попадья, чернец, черница, паломник (пришлец), свещегас, сторожник
(стороник), слепец, хромец, вдовица, пущеник, задушный человек, изгойской (изгои
трои): попов сын грамоте не умеет, холоп из холопства выкупится, купец одолжает,-
а се и четвертое изгойство и себе приложим: аще князь осиротеет; монастыреве,
больницы, гостинницы, странноприимницы, то люди церковныя, богадельные (и) или
митрополит, или епископ - те ведают между ими суд, или обиду, или кому прикажут,
или котораго задница, или будет иному человеку с теми людьми речь или общий
суд; своим тиуном приказываю суда церковнаго не обидети; а с суда давати девять
частей князю, а десятую святей Софеи за княжу душу. А кто преобидит суды церковныя,
платит(и) ему собою, а пред Богом тому же отвещати на Страшном суде пред тмами
ангел, идеже когождо дела не скрыются, благая же и злая, идеже не поможет никтоже
никомуже; но токмо правда избавит от вторыя смерти, и от вечныя муки, и от огня
негасимого, якоже есмы управили по святых отец правилом и по первых царей и
князей уряжению. А кто имет преступати сие правило: или дети мои, или внучата,
или правнучата, или в коем городе наместник, или тиун, или судия, или кто ин,
а пообидит суды церковныя,- да будут проклята в сии век и в будущий седмию Соборы
святых отец вселенских. А та вся дела приказах святей Софей и всему Новуграду
моим мужем десяти сотским: вы соблюдите, а не со (воз) блюдете, и вы сами за
то ответ дадите в день Страшнаго суда пред лицем Царя славы. Аминь.
А се изыскахом: у третьей жене и у четвертой детем прелюбодейная часть в животе.
Аще будет полн животом, ино даст детем третией жены и четвертой по уроку, занеже
те и от закона отлучени. А человеку ся получает по грехом, занеже прелюбодейний(янии,
а), не благословеннии Богом. И аз сам видех тяжу промежу первою женою и детей
с третьего женою и с детьми и с четвертою женою и с детьми. Из велика живота
дата урочная часть по оскуду, а из мала живота, како рабочичищу(цу) часть, конь,
да доспех, и покрут по рассмотрению живота, а тое все приказах епископу управливати,
смотря в Номоканон. А мы с своей души сводим.
|